tirsdag 11. juni 2013

Crazy Running Teachers

Jørgen Pedersen fra mosjonsgruppa Crazy Running Teachers spurte meg om jeg kunne formgi logoen deres i 2010. Han hadde en veldig klar tanke om hvordan den skulle se ut. Det skulle være en lærer med briller, bok og blyant, som jaget en rampete elev. I bakgrunnen skulle man se Kågtind.
Det er vanskelig å lage en god logo med så mange detaljer, det ville bli mer tegneserie enn logo. Så jeg ble nødt til å forenkle litt. Hovedmotivet i logoen er en løpende person, og her har jeg lagt vekt på en sterk siluett. Når man ser på logoer (og tegneserier) bruker man bare noen sekunder på å tolke det man ser. Da er det kjempeviktig at  kommunikasjonan er tydelig, og det gjør man blant annet ved å ha en tydelig siluett (omriss) på motivet. Kågtind ble med, og er gjenkjennelig hvis du er lokalkjent. Jeg syns det er kjempekult å ta med slike lokale greier i logoer, det er slike ting som gjør at man føler eierskap til logoen, og som skiller skreddersøm fra stock-logoer kjøpt på nett.

Jeg valgte å lage logoen i svart/hvitt, fordi dette ser ryddig ut selv med mange detaljer, og fordi det gjør det billigere å trykke logoen på tskjorter og lignende. Når jeg lager design for små organisasjoner og grupper, tror det er kjempeviktig å lage et robust design som tåler noen runder i billige kopimaskiner...

De gale lærerne fra Skjærvøy løper videre. Sjekk hjemmesiden deres: http://www.crazyrunningteachers.com


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar