onsdag 26. juni 2013

Utviklingen av Kraftverk-logoen


Gammel SU-logo                    Ny SU-logo
Både Sosialistisk Venstraparti (SV) og Sosialistisk Ungdom (SU) har fått nye logoer i år (OBS! Jeg har ikke laget disse logoene). Personlig er jeg ikke helt sikker på SV's logo, men jeg syns den nye SU-logoen er meget vellykket.

Den nye logo representerer en utvikling vi har sett lenge i den visuelle profilen. I den gamle logoen har man et stort rødt flagg og en rød stjerne, symboler mange forbinder med kommunisme, revolusjon osv. Den nye logoen er mye lysere og lettere, med et mer moderne formspråk. Bedre trykketeknikker har gjort det mulig å ha graderinger i logoer, og gir inntykk av dybde. Den røde formen minner om det røde flagget, og kan også minne om en snakkeboble. Det er en dynamisk og ungdommelig logo, som jeg syns passer veldig fint til organisasjonen.

SU's medlemsblad har alltid knyttet den visuelle profilen opp mot logoen. Med ny logo var det naturlig at også Kraftverk fikk en liten oppdatering.

Jeg har jobbet med SU's medlemsblad siden 2006, og her er fire forsider som viser utviklingen fra jeg startet fram til i dag. Øverst til venstre er forsiden på den første utgaven jeg lagde. Dette er også den eneste utgaven hvor vi brukte denne logoen (ikke laget av meg).

I perioden 2007- 2009 brukte vi en logo som gikk over to linjer. Da jeg laget logoen beholdt jeg den røde stjerna fra den opprinnelige logoen, som også gikk igjen i SU's logo. Fonten jeg valgte var lettere å lese, en typisk moderne sans serif font. Jeg rufset logoen opp litt med malingsflekker rundt stjerna og "slitemerker" på bokstavene.

Mot slutten av 2009 ble det bestemt at bladet skulle skifte navn til Kraftverk. Nytt navn betydde også ny logo. Jeg valgte en litt mer karakteristisk sans serif-font denne gangen, og med enda mer "rufs". Stjerna ble beholdt, men skalert ned. Og jeg valgte å legge logoen over en linje, ikke to. Slik ble det lettere å kombinere logoen med forsidebildet. Denne logoen, i litt forskjellige utgaver, har vært med fram til i dag. I 2010 begynte jeg med fargede bokser bak teksten på forsiden, et design som matcher Internasjonalen inne i bladet.

Og her er altså den siste utgaven, uten stjerne og men en skarp, tydelig skrift. Kraftverk-logoen har blitt voksen :-)

Jeg har forsøkt å lage en logo som passer til den nye SU-profilen, men som samtidig står på egne ben. Logoen skal være tydelig og lett å kjenne igjen men ikke overskygge forsidebildet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar